H. von Aachen. Autopotretas (aliejus, 1574, Wallrafo‑Richartzo muziejus Kölne)

von Aachen Hans (Hansas fon Ãchenas) 1552Köln 1615 03 04Praha, vokiečių tapytojas. Vienas žymiausių vėlyvojo manierizmo atstovų. Prahos mokyklos atstovas. Buvo labai produktyvus, kūrė įvairių žanrų kūrinius: portretus (karališkųjų asmenų, aristokratijos atstovų, kitų), religinės, mitologinės, alegorinės, istorinės tematikos, buitinio žanro paveikslus.

Manoma, 16 a. 7 dešimtmečio pabaigoje–8 dešimtmečio pradžioje mokėsi pas potretų tapytoją Georgą Jerrighą (šis savo ruožtu buvo mokęsis Antverpene), paskui tapo Kölno tapytojų gildijos nariu. 1574 išvyko į Italiją. Venecijoje dirbo flamando Gasparo Remo (1542–1615 ar 1617), tapytojo ir meno pirklio, dirbtuvėje. Kopijavo paveikslus, vaizduojančius žymias Venecijos bažnyčias (dauguma šių kopijų buvo skirtos Šiaurės Europos meno rinkai). Romoje (į ją atvyko 1575) kopijavo antikines skulptūras ir italų tapybos meistrų kūrinius. Nutapė paveikslą Jėzaus Kristaus gimimas Jėzaus bažnyčiai (dingęs, žinomas iš Aegidijaus Sadelerio, 1570–1629, 1588 sukurto raižinio). 16 a. 9 dešimtmečio pradžioje gyveno Florencijoje, čia įgijo portretų tapytojo reputaciją, gaudavo užsakymų iš Medici šeimos. 1585 vėl apsigyveno Venecijoje.

1587 grįžo į Vokietiją, gyveno įvairiuose miestuose. Augsburge tapė turtingos Fuggerių šeimos portretus, 1588 lankėsi Kölne (t. p. vėl aplankė Veneciją; manoma, kad galėjo nuvykti ir į Prahą). Nuo 1589 dirbo Miunchene, čia kūrė Bavarijos kunigaikščio Vilhelmo V šeimos portretus, altorių paveikslus, alegorines kompozicijas.

Miunchene H. von Aachenas užmezgė ryšius su imperatoriaus Rudolfo II dvaru Prahoje. 1592 jis buvo paskirtas oficialiu imperatoriaus dvaro tapytoju (į Prahą persikėlė ne iš karto, kelerius metus dirbo iš Miuncheno). Rudolfas II buvo vienas reikšmingiausių tuometinių meno globėjų (ypač vertino tapybą), jam valdant Praha tapo svarbiu meno centru. H. von Aachenas buvo ne tik imperatoriaus tapytojas, bet ir jo patarėjas formuojant meno kolekciją, kaip meno agentas daug keliavo; 1605 buvo įšventintas į riterius. Tapė portretus (Adolfas von Schwarzenbergas, po 1599, Rudolfo II portretas alegoriniuose rėmuose, žinomas iš raižinio, kurį pagal jį 1603 sukūrė A. Sadeleris, J. Keplerio portretas, 1603–04), mitologinio, alegorinio, istorinio žanro paveikslus (Bachas, Cerera ir Kupidonas, apie 1600, karo su Osmanų imperija alegorijų ciklas, 1593–1606).

H. von Aachen. Imperatoriaus Rudolfo II portretas (aliejus, 1606–08, Meno istorijos muziejus Vienoje)

H. von Aacheno paveikslai dažniausiai nedidelio formato, Nyderlandų realizmas juose savitai suderintas su Romos ir Florencijos manierizmu, ryšku Venecijos meistrų (Tiziano, Veronese’s, Tintoretto) įtaka. Alegorinės tematikos kūriniai dažnai sudėtingos koduotės, intelektualūs (atspindi aukštą tuometinės kultūros lygį). Pagal H. von Aacheno paveikslus sukurta daug raižinių, kurie plačiai paplito po Europą; tai padėjo jam išgarsėti dar esant gyvam. Sukūrė ir originalių piešinių dvaro raižytojams (13 lakštų ciklas Žmonijos išganymas, išraižė A. Sadeleris).

917

H. von Aachen. Bakchas, Cerera ir Amūras (aliejus, apie 1600, Meno istorijos muziejus Vienoje)

A. Sadeler. Jėzaus Kristaus gimimas (raižinys pagal H. von Aacheno paveikslą, 1588, Metropolitano meno muziejus Niujorke)

A. Sadeler. Rudofo II portretas (raižinys pagal H. von Aacheno paveikslą, 1603, Metropolitano meno muziejus Niujorke)

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką